maanantai 22. heinäkuuta 2013

Lillan estepäivä

Tänään Lilla pääsi hyppäämään. Olen nyt päättänyt hypätä/ mennä puomeja kerran viikossa pari kuukautta ainakin, jos Lilla pysyy kantavana. Sitten täytyy jättää esteet taas pois viimeistään reilun kahden ja puolen kuukauden päästä.

Lilla oli tyypillisesti aika reipas ja tein alkuverrytelyt siinä mielessä huonosti, että en mennyt pysähtymisiä/ siirtymisiä juuri lainkaan. Sen vuoksi tunti menikin siihen, että Lilla vähän meinasi mennä oman päänsä mukaan ja pidätteet ei oikein mennyt läpi. Vaikka ei välttämättä menty lujaa, mutta askelta ei meinannut saada säädettyä yhtään, kun Lilla porhalsi vaan esteeltä toiselle. Askelluksista meinasi tulla välillä aika hassuja, mutta ensi kerralla sitten. Pitää pistää muistiin, että tekee ainakin kunnolla verkassa pysähdyksiä ja siirtymisiä, ettei homma levähdä käsiin sitten kun alkaa hyppäämään. Ja kun joku kuitenkin miettii, nuo heinäpaalit ei ole syöttöpaaleja, ne on vaan "estetolppina" ja on siis vanhentuneita heiniä.

Liikutuksen jälkeen kylmäsin Lillan jalat ja hevoset pääsi syömään takaisin ruohoa tarhaan. Te lukijat voisittekin muuten antaa ideoita, mitä hypätään ensi viikolla? Ei mitään tajuttoman vaikeaa/ ei kovin korkeaa, kun kuitenkin vasta muistellaan taas asioita mieleen. Harjoituksiin voi sisältyä esim. puomeja ja pujotteluakin, mitä vaan keksitte! Piirtäkää pohjapiirustuksia ja linkittäkää tähän niitä, jos keksitte jotain. Voin antaa s-postiosoitteenkin pyydettäessä jos sinne haluatte lähettää. Katselen sitten, mitä ideoita tulee ja mitä ensi kerralla tehtäisiin.




Loppuverkat

Loppuverkat

Loppuverkat

Loppuverkat


16 kommenttia:

  1. Mä en löytäny mistään sun sähköpostiosotetta, joten koitan mahdollisimman hyvin nyt selittää tämän estetunti-ideani:
    Elikkä kuvittele ratsastuskentälle kahdeksikko. Toisessa päässä on uran sisäpuolella puomi, jonka päät osoittaa lyhyitä sivuja. Siinä kahdeksikolla puomi on nyt vaikka sitten kahdeksikon alasilmukan sisäpuolella. Sen puomin "yläpuolella" on kaksi estettä, toinen kahdeksikon "yläsilmukan" vasemmalla puolella ja toinen taas oikealla. Niille esteille voisi tulla esim. niin, että vasemmassa laukassa tulee lyhyelle sivulle, kääntää puomin vasemmalle puolelle, kaartaa vasemmalla olevalle esteelle, kääntää sitten hyvällä tiellä(=lyhyensivun kautta) toiselle esteelle oikeassa laukassa, ja tulee sitten puomin uudelle vasemmalle puolelle, ja jatkaa vasemmassa laukassa taas.

    Mutta tuota rataa pystyy tulla monella eri tavalla, joten ajattelin ehdottaa sitä sitten:). Toivottavasti ymmärsit mitä ajoin takaa, olen usein todella surkea selittämään ilman kuvaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos haluat lähettää kuvan s-posiin, se on: iida_rajala@hotmail.com

      Poista
  2. Pikku vinkki sulle:

    Kannattaa myödätä esteen päällä. Mielummin liikaa kuin liian vähän. Kun lilla laskeutui niin nyppäsit aina ohjasta. Se ei hevosesta tunnu kivalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänään olin aika paljon kiinni ohjassa - juuri sen takia, että tein huonot verryttelyt ja ohjaan tarrautuminen on melkein aina ensimmäinen reaktio, kun hevonen meinaa lähteä alta. Sehän kuitenkaan ei hyödytä, että vedät ohjasta koko ajan - Lilla hyppäsi selättömästi, pudotteli välillä jne.

      Erityisesti jos hevonen on kuuma, et voi heittää sille puolen metrin ohjia esteen päällä. Toki myödätä pitää - ei jäädä roikkumaan ohjaan kuten tänään jäin, mutta jonkunlainen tuntuma pitää olla.

      Poista
    2. Miks mä en huomannut mitään ohjasta nyppäämistä? :oo

      Poista
  3. Kivasti menette :)
    http://kkkeksimonsterit.blogspot.fi

    VastaaPoista
  4. Noi esteet on aika jännän näköisiä. :) Meet kyl tosi hyvin ainakin mun mielestä ja varsinkin muhun verrattuna. Ja Lilla on ihana. :)


    http://kolme-kertaa-poneilua.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan ne kun väsätty suurimmaksi osaksi heinäpaaleista :D

      Poista
  5. Hyvin meette!:D Lillasta kyllä huomaa, että se osaa ja tykkää hyppäämisestä, samoin sinusta!:) Kun minäkin hyppään ilman satulaa, tarraudun liikaa ohjaan, mutta tekemällä oppii ja se näyttääkin olevan ihan vieras asia noille ylemmille anoille.. Älä välitä Iida ootte parhaita!

    VastaaPoista
  6. Jos nyt tarkkoja ollaan niin se menee näin: Iida ei nyppänny, mutta ei myöskään myödänny kunnolla mutte se ei kyllä Lillaa selvästikkään haitannut.

    VastaaPoista
  7. Miks et julkase mun kommentteja? Ai sen takii ku oon oikeessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koska en julkaise enää mitään kommentteja, joissa vielä jaksetaan puida sitä, kuinka idiootti, herkkähipiäinen, väärässä ja riidanhaastaja olen. Se ei vain mene minun päähäni, mistä syystä olen esim. se herkkähipiäinen, kun selvästi myönsin sen, että tarrasin siihen ohjaan. Ja ei sen puoleen, olihan tuokin yksi ano siinä oikeassa, etten myödännyt ja ihan kuule senkin viestin julkaisin.

      Poista
    2. Eiku se viesti missä sanoin et toi on jo riidan haastamista. Ku sanoit ekalle anolle jtn et "vai kismittääkö sua ku Sä et pääse siel ratsastus koulun tunneilla muuta ku kavaletteja ja puomeja?" sitä et julkassu koska olin oikeessa et toi on riidan haastamista

      Poista
    3. Niin, se liittyi juuri siihen keskusteluun, kuten monet muutkin kommentit, joita olen saanut (ja jos olisin ollut fiksu, en olisi julkaissut näitäkään kommentteja). Ano oli olevinaan niin kokenut ja vanhempi, sekä ilmaisi, ettei minulla ole asiaa esteille, kun en osaa. Jos sen tulisi sanomaan naaman eteen joku kokenut ratsastuksenopettaja, niin uskoisin. Mutta joku ano netissä - ei kuule oikein kiinnosta. Vastasin siihen samalla mitalla ja otin kommentit enemmänkin vitsillä.

      Vai uskotko sinä oikeasti, että joku nimetön kommentoija, joka ilmaisee olevansa sata kertaa parempi ja vanhempi, ja etten minä saisi hypätä, että hän on oikeasti sellainen, mistä kertoo? No en minä ainakaan.

      Että jos minä olen haastanut riitaa, niin on se kuule se anokin omalla tavallaan. Jos luet tuon viestiketjun nyt - huomaat ettei siinä ole mitään erikoista. Miksi siis anon piti jatkaa viestikeskustelua vielä, vaikka ei olisi mitään jatkamista?

      Minun blogihan tämä on - minä saan päättää, mitä täällä julkaisen ja mitä en.

      Poista
    4. Mä oon ratsastuksenopettaja! :D usko tai älä

      t.eka ano

      Poista
    5. Joo ja minä MM-tason kenttäratsastaja.

      Poista