keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Tarina kameran viimeisistä henkäyksistä

Kuinka moni on huomannut kuvien tason laskevan blogissa kuin lehmän häntä? Minä! Melkein hävettää julkaista surkeampaa kuvaa toisen perään.

Kuinka moni on huomannut blogin myös nukkuvan vuoden pituista talviunta? Minä!

Noh, kuinka moni on nähnyt kamerastani kuvia? Ei kukaan? Minäpä näytän.

Tälläistä akkua ei missään nimessä edes saisi enää käyttää.

Näettekö nuo naarmut tuolla sisällä?

Kuvissa esiintyvä kamera on Sony SLT A35, jonka olen hankkinut noin viisi vuotta sitten. Siinä mielessä olen tyytyväinen, että se on kestänyt ottaa jo yli 158 000 kuvaa, kun monella kameralla raja tulee vastaan jo ennemmin. Vieläkin turmeltuna ja puoliksi syötynä se toimii jotenkuten, mutta olisi suuri aika päästää tämä kameranraato levolle, sillä se on aivan hajalla ja loppu. Suljin toimii, mutta siihen ne hyvät puolet alkaa loppua.

Arvatkaa kuinka paljon minua nauratti, kun reilu vuosi sitten löysin kamerani tässä kunnossa puolen tunnin poissaolon jälkeen koiran suusta? No voin sanoa, ettei yhtään. Jos tässä seuraatte viimeisen vuoden postaustahtia, voitte huomata, että se on laskenut yhtä nopeasti kuin kamera menetti kuntonsa. Koko ajan tuntuu, että kamera simahtaa kohta ihan kokonaan ja saan nähdä jatkuvasti valitusta "akku epäkunnossa", "akku loppu", "ei tää nyt toimi usko jo" kameran näytössä. Virta ei pysy yhtään, tarkennus ei aina toimi ja jää junnaamaan eessuntaas, kaikki kuvat on yhtä mössöä ja akku ei suostu latautumaan. Kaiken lisäksi on tajuttoman riskialtista ladata litiumakkua, joka on käynyt koiran suussa. Kaiken aikaa ei suostu edes lataamaan ja kamera ilmoittaa usein akun olevan epäkunnossa, mutta hetken kuluttua toimii taas. Kakun kuorrutteeksi akku ei pysy kamerassa itsestään, vaan sitä joutuu pitämään sormin paikoillaan kuvatessa, ettei se tipahda.

Alkaako valjeta? Tähän taloon halutaan uusi kamera, nyt heti välittömästi. Ja se uusi kamera säilytetään suljetussa kaapissa kymmenen lukon ja numerokoodin takana, sillä se ei todellakaan saa joutua koiran käsiteltäväksi. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Lyyli koski kotona mihinkään tavaraan yksin ollessa, eikä sitten yhtään halvempaa tavaraa viitsynyt valita. Jos joku nyt haluaa tietää, niin kuvissa olevan setin hinta oli toista tonnia. Nimenomaan, oli.

Syyllinen itse ja kuten ehkä huomaatte, tässä kamera oli vielä kunnossa, kuten alla olevissakin kuvissa.




Ennen jouduin jopa miettimään kuvista, mitä valitsen ja mitä jätän pois. Tätä nykyä joudun miettimään, minkä kehtaa laittaa esille. Kuva peräjälkeen on tarkentunut johonkin ihan muuhun kuin hevoseen, koska tarkennus ei toimi kunnolla. Kuvaaminen onnistuu ehkä viiden minuutin ajan, kunnes akku loppuu. Tai simahtaa. Voitte ehkä arvailla, ettei se ole kovin mukavaa. Kuvat ovat niin tärkeä osa blogia, että ilman kuvia sitä ei ole.

Kameran kunto on vaikuttanut kuvien ottomäärään todella paljon. Ennen 32gb muistikortti täyttyi viikossa - nyt minulla on 16gb muistikortilla puolen vuoden kuvat. Miksi kuvata, kun et saa minkäännäköistä jälkeä aikaiseksi? Miksi kirjoittaa, kun sinulla ei ole kuvia?

Tähän on tapahduttava muutos, sillä blogin pito oli minulle joskus todella tärkeää ja olisi vieläkin. Samoin valokuvaamisesta nautin suunnattomasti ja sain sillä avulla kauniita muistoja. Katselen jatkuvasti parin vuoden takaisia kuvia haikaillen menneisyyteen. Mutta nyt saa menneisyydet jäädä taka-alalle, sillä minä aion jollain tavalla taikoa itselleni uuden kameran, uuden tulevaisuuden blogille ja uudet muistot. Lordi on minulle niin tärkeä, että haluan siitä paljon, todella paljon, kuvamuistoja ja kirjoituksia. Voin sitten parinkymmenen vuoden päästä ihailla, kuinka nuori Lordi kasvoi ja kehittyi.

Ikuisena haaveenani on Canon EOS 6D täysikennoinen kamera ja tähän muutama putki: jonkinlainen laajakulmaobjektiivi, perus-zoom ja teleobjektiivi, eikä kiinteä 50 millinenkään olisi varmasti hassu ostos. Jo itse runko on niin kallis, että perus Tamronin 24-75mm f2.8 putki riittäisi siihen kaveriksi alkujaan varmasti vallan mainiosti. Samyangilta löytyy 14mm f2.8 putki myös todella edullisesti ja sillä pääsisin kuvaamaan tähtitaivasta, josta olen jo pitkään haaveillut. Suurin haave olisi tietysti hevoskuvaukseen canonin L-sarjan 70-200mm f2.8 putki, mutta se on niin kallis (yli 2000€) rungon päälle ostettavaksi, että saisi myydä koko omaisuutensa, jos haluaisi ostaa kaiken kerralla.

Ehkä minulla on kohta uusi kamera. Tai sitten ei. Mutta se tarkoittaisi uutta alkua blogille, uutta alkua valokuvaamiselle ja uutta alkua muistojen luomiselle. Ja minä aion taistella saadakseni haluamani. Syön vaikka kynsiäni loppuvuoden jos on pakko, mutta kameran minä haluan.

Mitä kameroita ja objektiiveja teillä lukijoilla on ja oletteko olleet niihin tyytyväisiä?

12 kommenttia:

  1. Mulla on ollut nyt marraskuun alusta lähtien käytössä Canon EOS 760D, johon olen tosi tyytyväinen. En tosin kuvaa hevosia, mutta koirien kuvaamiseen tää on ollut kätevä. Vaihdoin tähän jo vuosia vanhasta 550D:stä ja ero oli huima.
    Rungon kanssa eniten käytössä on ollut Canonin 50mm f/1.8 STM linssi, joka on myös ollut ihan hyvä ostos, vaikka parempaakin on olemassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse olen ajatellut myös tota 50 millistä yhdeksi putkivaihtoehdoksi, sillä mitä olen lueskellut, niin hinta ja laatu kohtaa todella hyvin. Ei olisi kallis ostos ja tulisi varmasti paljon käyttöä!

      Poista
  2. Mulla on Canonin 50D ja Sigman 70-200mm f/2.8. Nää muodostaa oikein kätevän setin koira-ja hevoskuvaukseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen haaveillut Canonin 70-200mm f/2.8 törkykalliista putkesta, mutta kunhan runkoa saa ensin hankittua, niin pääsee asteen lähemmäs haavettaan! Alkaa olla niin kallis yhdistelmä hankkia runko ja laadukas telezoom yhtäaikaa, että ei taida heti onnistua :D Mutta todellakin, yksi todella hyvä vaihtoehto hyvä 70-200mm on, harmi, ettei rahapussi anna aina myöten... Valokuvaus on kallis harrastus.. mutta niin koukuttavaa!

      Poista
  3. En voi kuin odottaa kunnes postauksia tulee useammin. Kommentoitua ei itse oikein tapahdu mutta olen varma että monet muut lukevatkin vaikka eivät kommentoi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi ei tarvitse enää kauaa odottaa!

      Poista
  4. Voi ei, Lyyli tais olla silloin joskus vähän tuhmana:/ Mutta mun mielestä sun kuvat on hyviä verrattuna mun kuviin, jotka on otettu perus pokkarilla, jolla saa välillä ihan ok- kuvia- välillä taas ei. En kuitenkaan valita mun pokkarista, kunhan saan kuvia. Toivottavasti saat blogin ja kuvat pian henkiin, odottelen innolla!

    pollenkirjakarsina.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun hurhtaa valokuvaukseen todella, tietää se rahapussin kuolemaa ja alkaa haaveilemaan yhä edellistä kalliimmasta ja paremmasta kamerasta. Juuri näin on minulle käynyt, harmi, että se rahapussi ja kameran hintalappu ei vaan millään meinaa kohdata toisiaan hyvillä mielin! :D

      Poista
  5. Täältä löytyy noin 2-vuotta vanha Canon 600D ja obseina on tällä hetkellä 85mm, kalansilmä sekä normi kitti. Haavena olis uus obiska mutta katsoo riittääkö rahat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä tuntuu nämä harrastukset vievän kaikki rahat... Hevostelu ja valokuvaus ei liene kovin hyvä yhdistelmä opiskelijalle, mutta eipähän tule ainakaan maattua krapulassa ojanpohjalla - kun sattuu nuo kaikki viimeiset kolikot menemään hevosen porkkanoihin! Itse sitä elää vaikka kynsiään syöden, kunhan hevosella on kaikki hyvin :D

      Poista
  6. Minulla käytössä nyt Nikon D5300 ja sitä ennen oli Canon 450D. Putkena on ihan perus zoomi 55-300mm, tähän olen ollut tyytyväinen sekä hyvälaatuiset kuvat tullut ja sitten jos ja kun kehittyy kuvauksessa olisi tarkoitus hankkia taas parempi kamera.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin tämä menee - pikkuhiljaa alkaa haluamaan yhä parempaa ja parempaa kameraa. Ja pian ollaan siinä tilanteessa, että rahapussi huutaa apua nähdessään hintalappuja :D

      Poista